גורל, גורל מואץ ותיקי דרזדן

FATE Core

לפני כמה חודשים התחלתי להריץ את Unrelated Incidents, קמפיין קסם אורבני בסגנון של סדרת הספרים תיקי דרזדן. אנחנו משחקים בשיטת המשחק גורל מואץ (FATE Accelerated) שהיא סוג של השיטה גורל (FATE). כשאני אומר את זה לאנשים הם מתבלבלים כי רוב האנשים לא יודעים שיש כמה סוגים של שיטת המשחק גורל (FATE) או מה ההבדלים בין השיטות השונות. אז הנה הסבר מקוצר שאני מקווה שיעזור לעשות סדר לאנשים בראש ויעזור להם להחליט איזו שיטה הם רוצים לשחק.

FATE Accelerated

FATE Accelerated

לפני שאנחנו מתחילים לדבר על ההבדלים בין השיטות אולי יותר חשוב לדבר על מה שדומה בין כולן, על מה שהוא בעצם לב ליבה של שיטת המשחק. יש שלושה דברים שהם אייקונים לשיטת גורל: שיתוף השחקנים, אספקטים וקוביות fudge.

שיתוף של השחקנים ביצירת העולם ובעלילה – בגורל לכל שחקן יש "נקודות גורל" שבאמצעותן אפשר לקבוע דברים בעולם המערכה ("אני מנצל נקודת גורל כדי לקבוע שלדמות שלי יש חבר ביחידת פשעי מחשב ואז מבקש ממנו עזרה") או לחייב דמויות אחרות לפעול על פי האופי שלהם ("אני משקיע נקודת גורל כדי לחייב את הדמות שלך לפחד מהסוהרת הקשוחה כי כתוב על דף הדמות שלך שאתה מפחד מנשים חזקות"). יש עוד כמה דברים שאפשר לעשות עם נקודות גורל אבל בגדול הרעיון הוא לתת לשחקנים שליטה חלקית על עולם המשחק ועל הפעלת דמויות אחרות מעשיר את עולם המשחק ויוצר אינטראקציות הרבה יותר מעניינות בעיני.

אספקטים – כל דבר בשיטת המשחק של גורל מתואר מכנית על ידי אספקטים. אספקט הוא משפט תיאורי שיכול להיות מקושר לדמות ("מהיר כמו שד") יכול להיות מקושר למקום ("חשוך כמו הלילה", "הרצפה מכוסה שברים", "רוטט מאנרגיה מיסטית"). אפשר לנצל אספקטים בכדי לקבל יתרונות או לגרום חסרונות ליריבים.

קוביות Fudge – עבור כל פעולה בגורל מגלגלים ארבע קוביות Fudge. קוביות Fudge הן קוביות רגילות (ק6) עם שני צדדים חלקים, שני צדדים עם סימן '+', ושני צדדים עם סימן '–'. סוכמים את הפלוסים והמינוסים, מוסיפים יתרונות או חסרונות שיש לנו ומקבלים את התוצאה.

 

פה עולה הרעיון שאם אתם רוצים להריץ משחק בסגנון של תיקי דרזדן, הכי קל יהיה להריץ את המשחק עם שיטת גורל, לא? זו הרי שיטה מיועדת לשחק בסגנון תיקי דרזדן. פה העלילה מסתבכת, כיום יש שלוש שיטות מרכזיות לשחק עם שיטת גורל. אלו השיטות בסדר עולה של סיבוכיות:

FATE Core

FATE Core

גורל מואץ (FATE Accelerated) – אפשר להתייחס לשיטה הזו כגרסה פשוטה יותר של שיטת גורל ליבה. השיטה הזו מאוד פשוטה, כל מה שאתה צריך בשביל ליצור דמות זה לרשום כמה אספקטים: קונספט מרכזי שמתאר את הרעיון הכללי מאחורי הדמות ("שוטר שמאמין בעל טבעי ומנסה להילחם בפשעים העל טבעיים"), צרה (שזה מה שמפריע לדמות להשיג את היעדים שלה "אף אחד לא מאמין לי") ועוד כמה אספקטים שמגדירים את האופי או היכולות של הדמות ("צלף בינלאומי", "מפחד מנשים חזקות"). לכל דמות יש גם שישה גישות כלליות קבועות (גישה כוחנית, גישה זהירה, גישה ערמומית וכו) שאתה מדרג ביניהן במה הדמות שלך יותר טובה. לאחר מכן אתה רושם כמה פעלולים שהם יכולות סופר ספציפיות של הדמות שלך ("מכניס כל כדור בין העיניים", "Speed Reader"). וזהו. דפי הדמות מאוד פשוטים וכך גם מנגנון המשחק. זה משחק טוב מאוד לקבוצות שלא מעוניינות במכניקה כבדה או פנקסנות של נקודות ויכולות.

 

גורל ליבה (FATE Core) – עובדת כמו גורל מואץ אבל עם מכניקה יותר מורכבת. פה כבר יש לנו רשימות של מיומנויות לבחור מהן. כלומר אם בגורל מואץ פשוט הייתה לנו דמות "חזקה" אז בקרב הוספנו לגלגול את רמת החוזק שלנו. בגורל ליבה כבר עולה השאלה איזה מיומנויות כמו "מיומנת בשימוש באקדח", "סייפת", או "לוחמת קונג פו". יש רשימה קבועה של מיומנויות, שיטת קסם יותר מורכבת וכו. השיטה זו כבר יותר מזכירה שיטות משחק אחרות למרות שהמנגנון של נקודות הגורל עדיין יוצר הרבה עניין מחודש. אני ממליץ בחום לעבור על ספר החוקים של השיטה. 

 

משחק התפקידים של תיקי דרזדן (Dresden Files RPG) – משחק התפקידים של תיקי דרזדן הוא דומה מאוד לגורל ליבה רק שהוא כולו מכוון לעולם של תיקי דרזדן. רשימת המיומנויות מורכבת מאלו שמוזכרות בספרים, שיטת הקסם התעדכנה להתאים לעולם המערכה וכן הלאה. השיטה הזו קצת יותר מורכבת מגורל ליבה ומיועדת למי שרוצה לשחק בעולם ובסגנון של ספרי "תיקי דרזדן" ולא חושש ממכניקה כבדה שתכפה ותעודד את סגנון המשחק הזה (לשיטה יש שתי ספרים עבים ומצוינים Your Story ו-Our World והרחבה שיצאה ממש עכשיו בשם Paranet Papers). עודכנתי שיש בפונדק גם מדריך בעברית להתחלה מהירה בשיטת המשחק של תיקי דרזדן וגם סקירה קצרה על השיטה.

 

Dresden Files RPG - Your Story

Dresden Files RPG – Your Story

במשחק שאני מריץ בחרתי לשחק בשיטה גורל מואץ. הסיבות שבחרתי מראש בשיטת המשחק גורל הייתה שרציתי שיטה עם היכולת של השחקנים להשפיע על עולם המשחק ואחד על השני אבל מצד שני לא רציתי מכניקה כבדה, הרבה רישום של נקודות או קרבות מסובכים. דברים שקשים לשחקנים חדשים ומעכבים את התקדמות העלילה. אני גם חייב לציין שלעובדה שהיה לשיטה תרגום לעברית (תודות לפונדק) עזר להחלטה הזו. כמו כן, אני עדיין יכול לקחת רעיונות או דמויות מהספרים של משחק התפקידים של תיקי דרזדן. בגלל ששני השיטות הן עדיין גורל ההמרה של דברים היא מאוד פשוטה וככה אני כמנחה כן יכול להשתמש בספרי השיטה של Dresden files RPG ובהרחבות הנוספות שחברת Evil Hat Productions מוציאות.

אם אתם גם רוצים לנסות לשחק גורל, תשמחו לשמוע שגם גורל מואץ וגם גורל ליבה נמכרות בשיטת pay-what-you-will. ולגורל מואץ יש גם תרגום לעברית שנעשה על ידי הפונדק. את גורל ליבה אפשר לקנות מחברת Evil Hat Productions והיא אחלה שיטה. ואם אתם לא מפחדים מקצת מכניקה. אבל אם אתם רוצים להשקיע ולשחק בשיטה שעברה עיצוב מחדש במיוחד עבור תיקי דרזדן אז אתם יכולים לרכוש את Dresden Files RPG (שבעצם נבנה על גבי גרסה יותר ישנה של גורל ליבה ולכן יש כמה הבדלים בין גורל ליבה לבין שיטת המשחק של תיקי דרזדן). אגב, מלבד העובדה שמדובר בשיטת משחק מצוינת, הספרים עצמם של תיקי דרזדן מעוצבים בצורה יפיפייה וכיפים מאוד לקריאה.

אם אתם רוצים לקרוא עוד על ההיסטוריה של שיטת המשחק גורל בויקיפדיה (עברית\אנגלית), אבל אפשר פשוט לציין ש-FATE Core היא בעצם המהדורה הרביעית של שיטת המשחק FATE. היות וגורל היא שיטת משחק גנרית אז יש לא מעט משחקים שמשתמשים בגורל כמנוע לעולם מערכה ייחודי או רעיונות יוצאי דופן, אפשר לראות רשימה שלהם פה.

מקווה שעשיתי לכם קצת סדר בראש.

            נעים מאוד,

                        אורי ליפשיץ.

 

 נ.ב.

תודה רבה למיכאל פבזנר על ההערות שלו.

Related posts

1 Comment

  1. גיא קאפח

    מקריאה של "גורל מואץ", קשה להבין כיצד האספקטים עובדים וקשה עוד יותר להבין כיצד לכתוב אותם. כדאי למי שמתכנן להריץ בגורל מואץ לקרוא גם את "גורל ליבה" אפילו באופן חלקי.
    כמו כן נעזרתי ב: http://www.faterpg.com/dl/df/aspects.html כדי לכתוב אספקטים ואפשר כמובן לחפש באינטרנט רשימת אספקטים כדי לדוג כמה או סתם לקבל השראה.

    Reply

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים