סקירה: Warhammer Fantasy Roleplay

warhammer

לא מזמן שיחקתי משחק של המהדורה השלישית של Warhammer Fantasy Roleplay עם כמה חברים. שתי המסקנות שהגעתי אליהן: (1) זו שיטה עם כמה רעיונות ממש מגניבים ו-(2) אני מכיר כמה שחקנים ומנחה ממש מוצלחים.

חשוב להדגיש שזו לא ביקורת מלאה על השיטה, ביקורת מלאה דורשת הרבה יותר ממשחק אחד בשביל לראות את התמונה הגדולה ולא היה לי זמן לזה. מה שכן הייתי רוצה לעשות זה להדגיש כמה רעיונות חדשניים שעשו לי הרבה כיף ואני חושב שזה יכול להיות רעיון טוב אם הם יהיו בעוד כמה שיטות משחק. אם יש לכם כוח, אני הייתי ממליץ לנסות להכניס חלק מהרעיונות של השיטה הזו כחוקי בית למשחקי תפקידים אחרים.

עוד לפני שאני מתחיל לדבר על השיטה חשוב להזכיר שאנחנו מדברים על משחק של Fantasy Flight Games שזה כבר אומר שהכול ברמת גימור מאוד גבוה ומרשימה, עולם המשחק הוא אומנם עולם ותיק ומוכר אבל ניכר שהצליחו להטמיע את התחושה הכללית שלו (שהיא הרבה מאוד באסה ובלגאן) לתוך השיטה . בואו נביט בכמה אלמנטים של המכאניקה שאני מקווה שיסבירו למה אני התלהבתי ממנה כל כך.

גלגולי קוביות
קודם כל איך השיטה עובדת ברמת המכאניקה הבסיסית: יש כל מיני קוביות ב-WFR ורובם בכל מיני צבעים. אבל אם מתעלם מהצבעים ונתרכז רגע נגיע לשיטה מאוד פשוטה: קוביות כחולות מאפשרות לך להצליח במשהו וקוביות סגולות מאפשרות לך להיכשל (כלומר על הקוביות הכחולות יש סימנים של הצלחה או פאות ריקות ועל קוביות סגולות יש סימנים של כישלונות או פאות ריקות). כמה קוביות לגלגל? זה פשוט: כמה שיש לך במיומנות שאתה מנסה לעשות (הכול פה זה בגדול גלגול מיומנות). הקוביות הסגולות מייצגות את הקושי של הפעולה שלך (פעולה קלה תדרוש גלגול של קובייה סגולה אחת, קשה יותר שתיים וכן הלאה). הצלחות וכישלונות מבטלים אחד את השני ומה שנשאר זה מה שקובע את מידת ההצלחה או הכישלון שלך (לפי כמה הצלחות או כישלונות נשארו בסופו של דבר).

Boons and Banes
אבל לא הכול זה גלגולי הצלחות (והנה רעיון מגניב) יש גם קוביות של boons (פינוקים) וקוביות של banes (פישולים) שהם משפיעים בלי קשר למידת ההצלחה או הכישלון שלך. כלומר, יכול להיות שהצלחת לירות עם רובה הקשת שלך ולפגוע בגובלין התוקף אבל יצא לך גם bane מה שנותן למנחה רשות להתעלל בך כרצונו בפרט כלשהו ("פגעת אבל ההדף הפיל לך את הנשק מהיד", "פגעת, אבל החץ שלך פגע בצנצנת דבש והחדר מתמלא דבורים", "פגעת, אבל זעקת הכאב של הגובלין החרישה אותך") אני מאוד אוהב את הרעיון הזה כי הוא משאיר המון חופש למנחה ועם זאת הופך כל פעולה להרבה יותר מעניינת מאשר רק הצלחהכישלון. פה אתה יכול להצליח בגדול ועדיין לגרום להמון דברים גרועים ("אתה מצליח לעקוב אחרי הדמות החשודה בקלות אולם דורך בתוך ערימה של צואת בזיליסק") או להיכשל בגדול ועדיין שיצא מזה משהו טוב ("האנשים בפאב מסתכלים עליך בכעס לאחר ההערה המזלזלת שלך ושולפים סכינים, מצד שני אתה מבין שגילית את גילדת המרצחים שחיפשת").

ומה עם תוספים ומיומנויות?
אח… תוספים, כל ה 2+2- שמשנים את חיינו בעולם המבוכים ודרקונים. התשובה של WFR היא מאוד פשוטה: על כל תוסף שלילי אתה מגלגל קובייה שחורה (שיש עליה תוצאות שליליות) ועל כל תוסף חיובי אתה מגלגל קובייה לבנה (שיש עליה מגוון תוצאות טובות).
אבל יש לי מיומנות מיוחדת במה שאני עושה! טוב, אם יש לך מיומנות מיוחדת במשהו אתה יכול לגלגל קובייה צהובה. שמאפשרת לך לקבל עוד הצלחות (הגיוני..) או שלל תוצאות הרבה יותר מוצלחות. מה שיפה פה, זה שלא מדובר רק בתוספת או חיסור של הצלחות וכישלונות. קוביות התוספים יכולות לעשות שינויים יותר מעניינים.

Conservative vs. Reckless
זה רעיון ממש נחמד. אתה יכול לבחור אם הדמות שלך נוהגת יותר בפזיזות או יותר בצורה מתונה. התנהגות פזיזה יכולה להביא להצלחות או כישלונות יותר קיצוניים ולעומתה התנהגות מתונה ובחינה מושכלת יותר של המצב תביא (כנראה) לתוצאות יותר מתונות (בין אם נכשלת או הצלחת).
אז זה מיושם בפועל? על ידי זה שאתה יכול להחליף את הקוביות הכחולות שאתה עומד לגלגל (בכדי לבדוק כמה הצלחות יש לך) בקוביות אדומות (פזיזות) או ירוקות (מתונות). בגדול, אתה בוחר אם ללכת על בטוח (לבחון היטב את המסדרון ולהיזהר על כל צעד) או לרוץ קדימה (לחצות בריצה את המסדרון). קובייה מתונה עלולה לבזבז לך זמן יקר בעוד שקובייה פזיזה יכולה לגרום לתוצאות מאוד שליליות או מוצלחות יותר מהצפוי..
תוספת נחמדה היא מד שאתה מסמן עליו עד כמה אתה פזיז או מתון באופן טבעי ואז בגלגולים כלליים שהמנחה מבקש אתה יכול לגלגל קוביות ירוקותאדומות כמספר רמת הפזיזותמתינות שלך. שזה עוד דרך יפה של המכאניקה לתמוך במשפטים כמו "הגמד שלי הוא בחור דיי חסר סבלנות באופן טבעי" או "כאלף, אני תמיד חושב פעמיים לפני שאני נותן למצב להידרדר לקרב".

Stress and Fatigue
לפעמים דברים רעים קורים לך. אני חושב שזו הנחת היסוד של רוב משחקי התפקידים ושל רוב האנשים המציאותיים. בעוד שברוב השיטות זה מיוצג על ידי נקודות פגיעה (שקיימות גם פה) יש לנו גם את רמת המתיחות (stress) והעייפות (fatigue) של הדמות. עייפות מגיעה ממגוון של דברים רעים אבל אתה גם יכול לעייף את עצמך. עייפות עושה לך כל מיני דברים רעים כמו להוסיף קוביות שחורות למה שאתה עושה. כמובן שמתיחות זה לא כיף בכלל ומתיחות גבוהה מדי עלולה בסופו של דבר למתיחות בין חברי הקבוצה, לגרום לדמות שלך להיות מעורערת ואף להוביל לאי שפיות זמנית.

תכונות ומיומנויות
אין פה הרבה חידוש אבל בכל זאת רצוי להזכיר את זה: יש שישה תכונות לכל דמות (והמספרים נעים לרוב בין אחד לארבע), ויש רשימה קצרה של מיומנויות (לכל מיומנות יש דרגה בין אחד לשלוש). להזכירכם, לא משנה מה אתם עושים אתם מגלגלים קוביות כחולות כמספר התכונה הרלוונטית ועוד קוביות צהובות כרמת המיומנות שלכם. זה ממש קל ומהיר ברגע שמתרגלים לזה (כלומר החל מהגלגול השלישי).

קרב
בקרב של WFR הכול מאוד אבסטרקטי ואני מאוד אוהב את זה. שכחו ממטרים,feet או משבצות, בקרב אתה הולך מכות עם מישהו (engaged) או שאתה קרוב אליו או שאתה רחוק ממנו או ממש רחוק ממנו. הרבה יותר פשוט ונוח מכל שיטה אחרת (הזכיר לי קצת את המהפך המחשבתי של  מו"ד 4 בהקשר למשך זמן של דברים, לא עוד X סיבובים או דקות אלה לכמה סיבובים, או לכל המפגש או לכל היום).
התקפות והגנות מתנהלות כמו כל גלגולי המיומנות האחרים בשיטה וזה טוב (שיטת משחק שמכילה תת שיטה לקרב ותת שיטה למיומנויות ותת שיטה להזמנות פיצה נוטות להפוך למאוד מסובכות מאוד מהר ואז לוקח חצי שעה רק להזמין את הפיצה). נזק פועל בצורה נוחה והשריון (אם יש) פשוט סופג חלק מהנזק. הקרב זורם בצורה נוחה. לא הבנתי לגמרי למה שיטת היוזמה היא קצת יותר מסורבלת אבל זה באמת נקודה מינורית.

כמה חסרונות
אולי שווה לציין שיש חיסרון למשחק שמורכב מהרבה חלקים מאוד מושקעים. זמן הפריסה והקיפול של כל האביזרים הוא ארוך יחסית וכמובן שעולם גדול, מושקע ועשיר אומר יותר השקעה של המנחה (ואידיאלית גם של השחקנים) בהיכרות עם העולם.

לסיכום
השיטה היא שיטה מאוד מרשימה שניכר שהושקע בה המון מחשבה ובדיקות מקדימות. אולי האספקט הכי מרשים שלה זה שהיא מצליחה לחדש הרבה מבלי להפסיק להיות אינטואיטיבית לשחקן התפקידים הממוצע. לי אישית נראה שאחד האתגרים הראשיים שלה יהיה להצליח לשמור על עניין לאורך זמן אבל אולי כל מסלולי ה-career המתקדמים (הדומה משהו לנתיבי מופת או prestige class של מו"ד) יטפלו בעניין. אם יש לכם מאה דולר להשקיע בשעות של הנאה ואתם מחפשים עולם חדש עם שיטה חדשה ששניהם מרתקים אני ממליץ לקנות את WFR.
אגב, אם אתם רוצים לנסות את השיטה לפני שאתם משקיעים כל כך הרבה ממון (כי זה בכל זאת משחק יקר יחסית) אני מאוד ממליץ ללכת לכנס דרקון שיערך בחנוכה 2010 (ביום הראשון והשני של הכנס) יהיו שם משחקי הדגמה של השיטה ואפשר יהיה להתרשם ולהתלהב בטירוף.

נעים מאוד,
אורי ליפשיץ.

אם שיחקתם גם אתם במשחק (בייחוד אם יותר מכמה משחקים) אני מאוד אשמח לשמוע את דעתכם ב-Uri@NaimMeod.com.

warhammer

כמו כן,
הנה ביקורת יותר מקיפה על השיטה ב-RPGnet (אנגלית) ויש עוד ביקורות וידאו רבות ששווה לראות כי כפי שצינתי קודם העיצוב של המשחק מאוד מושקע ויפה.
הרגע שמתי לב שממש לפני יומיים עלתה ביקורת נוספת בעברית על המשחק באתר הפונדק.

ומילת אזהרה: זו בעיה ידועה ששיטת המשחק WFR עלולה להשפיע על חלק מהאנשים ולגרום להם לצייר ציורים של הדמויות שלהם ואז גם לצבוע אותם.

Related posts

8 Comments

  1. zipdrive

    אהבתי את הביקורת והמשחק נשמע מגניב.
    הייתי שמח לנסות אותו ולקבל תחושה של איך משתמשים בכל הקוביות האלה.

    אשמח אם תעיר את דעתך לגבי החסרונות שמעלה דניאל בביקורת שקישרת אליה (חוסר באביזרים, עריכה גרועה לספר וכו')

    נשיקות מהשממית

    Reply
  2. Pingback: העמותה למשחקי תפקידים בישראל » משחק אחד, וסקירות רבות לו

  3. Pingback: כמה הבטחות למשחקי לוח | טקטיקה

  4. Pingback: ג’וזף אוּבֶּרשוֹס « בלון דיבור

  5. Pingback: על כתפי גמדים 7 – הקרב היותר מגניב | טקטיקה

  6. Pingback: פרק 7 - הקרב היותר מגניב | על כתפי גמדים

  7. Pingback: פרק 103 - עזרים על שולחן המשחק | על כתפי גמדים

  8. Pingback: גלגלו יוזמה! (פרק 187) | על כתפי גמדים

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים